Amenzile rutiere au fost reduse pentru bicicliști, după ce fuseseră mărite, începând din 12 octombrie, la sume colosale, în cazul vorbitului sau manevratului telefonului mobil în timpul condusului.
Modificările apar în Legea 252/2019, publicată în 27 decembrie în Monitorul Oficial, pentru modificarea OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Legea a intrat în vigoare imediat după publicare.
Astfel, sancțiunile contravenționale pentru bicicliști au trecut de la clasa de sancțiuni III la clasa II, adică de la șase-opt puncte-amendă (între 870 și 1.160 de lei) la patru-cinci (între 580 și 725 de lei).
Potrivit inițiatorilor, măsura reducerii amenzilor aplicate bicicliștilor a fost propusă pentru că încadrarea acestor amenzi în clasa a III-a de sancțiuni „face de multe ori ca încălcări ale legii de către bicicliști să nu fie sancționate, polițiștii fiind descurajați de nivelul exagerat al sancțiunilor să amendeze bicicliștii așa cum ar face de exemplu cu pietonii (…). Prin urmare, un nivel mai mic al amenzilor ar face ca și bicicliștii care încalcă regulile de circulație să fie sancționați, ducând astfel pe termen lung la însușirea și respectarea prevederilor din Codul rutier”.
Totuși, amenzile reduse nu se aplică în cazul încălcării regulilor privind dotarea bicicletelor la circularea pe timp de noapte sau a bicicliștilor care circulă pe autostrăzi ori nu respectă indicațiile polițistului.
Astfel, rămân în vigoare amenzile cuprinse între 870 și 1.160 de lei pentru cei care merg noaptea și folosesc biciclete care nu sunt dotate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente ori nu au un sistem de frânare sau direcție eficace, nu au claxon sau în cazul în care remorca atașată bicicletei nu are un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare roşie ș.a..
Amintim că punctul-amendă, ce reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie, a fost plafonat, de câțiva ani, iar de curând și pentru anul 2020, la valoarea de 145 de lei.