Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) cataloghează ultima variantă a proiectului de Ordin emis de ministrului Transporturilor, Lucian Șova, drept “ordinul privind distrugerea transportului interjudețean – varianta “Șova II””.
Iată precizările FORT, în comunicatul transmis redacției:
“După îndelungi așteptări, Lucian Șova, probabil înaintea iminentei remanieri, revine cu o “nouă” variantă de ordin de ministru menit să distrugă complet transportul rutier interjudețean regulat de pasageri.
Ce aduce nou acest proiect, “prelucrat” în secret în laboratoarele Ministerului Transporturilor? … Nimic bun.
Concret, domnul Șova se asigură că acei transportatori care au format trasee începând cu anii ’90 și au ajuns la performanța ca în 2018 să investească în autocare premium, fabricație 2015, cu o capacitate de 48 de locuri, reprezentând o investiție de peste 200.000 euro, să fie declarați necâștigători ai viitoarei ședințe de atribuire, pentru traseele formate ani la rând, în fața altor operatori, care vor câștiga dreptul de a efectua cursele, cu o investiție de maxim 50.000 euro în microbuze de 13 locuri, fabricate în 2017/2018.
Iată cum ministrul Șova dorește să modifice gradul de confort și siguranță al pasagerilor și sprijină descongestionarea traficului, mutând “din pix” fluxurile de călători de pe capacități mari de tip autocar pe microbuze.
Unul dintre cei mai slabi miniștri ai Transporturilor, în loc să fie preocupat de tratamentul abuziv la care sunt supuși atât șoferii români, cât și firmele de transport autohtone, în țări precum Belgia, Franța, Austria sau Olanda, a inventat o rețetă proprie de atribuire a traseelor interjudețene, ce nu are corespondent nicăieri în lume.
Pe agenda ministrului Șova, la capitolul transport rutier, ar fi trebuit să se găsească un pachet de măsuri care să vizeze respectarea și tratarea șoferilor/operatorilor autohtoni, în mod egal cu omologii lor din țările UE, începând cu acționarea la Curtea Europeană de Justiție din Luxembrug, a tuturor țărilor membre ale UE, pentru nerespectarea legislației comunitare, această instituție europeană având rolul de a se asigura ca țările și instituțiile UE se supun Dreptului European, și de a soluționa totodată, litigiile juridice dintre guvernele naționale și instituțiile europene.
Remanierea este cea mai blândă “pedeapsa” pentru un alt ministru care nu lasă în urmă decât dezamăgire și probleme nerezolvate.
Federația Operatorilor Români de Transport rămâne fermă pe poziție în ceea ce privește renunțarea la acest Ordin și intrarea într-o perioadă de tranziție “controlată”, pentru îmbunătățirea situației transportului interjudețean, în principal în interesul pasagerilor”.