Guvernul Orban abrogă OUG 51/2019. FORT amenință cu proteste

Guvernul Orban va include din nou transportul şcolar în sfera serviciilor de interes public, prin asumarea răspunderii pentru abrogarea Ordonanţei de Urgență (OUG) 51/2019, adoptată în luna iunie de Guvernul Dăncilă, care a eliminat transportul elevilor din sfera serviciilor de interes public și a prelungit cu 4 ani, până în iunie 2023, programele de transport județean. FORT amenință cu proteste, acuzând că că abrogarea OUG 51 este „o mișcare politică, strict electorală”.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Vicepremierul Raluca Turcan a declarat, în 9 decembrie, că prin „abrogarea Ordonanţei 51 (…), Guvernul va rezolva prima parte din transportul gratuit al elevilor, şi anume includerea transportului şcolar ca serviciu public”.

„Vom prelungi licenţele pentru operatorii de transport şi, în acelaşi timp, vom solicita ca şi condiţie de acordare şi de menţinere a licenţei realizarea transportului şcolar al elevilor. În prezent, prin Ordonanţa 51 dată de PSD, transportul şcolar fusese pur şi simplu scos din sfera serviciilor publice şi lăsat la latitudinea transportatorilor, care, dacă nu operau pe rute convenabile, puteau să lase în aer transportul copiilor şi în felul acesta să le pună viaţa în pericol”, a precizat Turcan.

Potrivit viceprim-ministrului, „Guvernul include din nou transportul şcolar al copiilor ca serviciu public şi, în plus faţă de asta, le cere operatorilor de transport obligatoriu să ţină cont de transportul şcolar al copiilor. Este o chestiune de siguranţă a copiilor, este o chestiune cu care nu ne mai putem juca”. 

FORT amenință cu proteste

Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) ia în calcul „predarea licențelor aferente traseelor pe care operează și organizarea de proteste în perioada următoare în București, imediat după abrogarea OUG 51 prin asumarea răspunderii Guvernului”.

Iată precizările, în comunicatul transmis redacției:

„Având în vedere asumarea răspunderii Guvernului României în ceea ce privește abrogarea OUG nr. 51/2019, Federația Operatorilor Români de Transport – FORT face următoarele precizări:

– Exceptia de neconstituționalitate a OUG nr. 51/2019, ridicată de Avocatul Poporului, Doamna Renate Weber, a fost respinsă de Curtea Constituțională a României, ordonanța fiind în acord cu Constituția României;

 – OUG nr. 51/2019 nu a fost atacată în contencios administrativ, de la intrarea acesteia în vigoare și până în prezent;

 – OUG nr. 51/2019 nu încalcă Regulamentul European nr. 1370/2007, atât timp cât acesta prevede clar faptul că serviciile de transport terestru de călători, care sunt necesare din punct de  vedere al interesului economic general, pot funcționa în regim comercial;

 – OUG 51 a apărut ca urmare a nederulării de către consiliile județene a procedurilor privind atribuirea traseelor până la data de 1 iulie 2019;

 – Până la apariția acestei ordonanțe, transportul rutier judeţean de persoane a avut caracteristicile unui transport în regim comercial, fiind efectuat doar de către operatori privați, fără acordarea de compensații;

 – Abrogarea prevederilor OUG nr. 51/2019 nu va permite decontarea navetei școlare, atât timp cât, în baza prevederilor HG nr. 309/1996, elevii vor plăti în continuare prețul întreg la transportator, urmând ca, ulterior, unitățile de învățămâmant să deconteze costul călătoriei;

 – Decontarea navetei elevilor, în condițiile art. 84 alin. (1) din Legea educației nr. 1/2011, nu s-a făcut niciodata din bugetele județene, ci doar din bugetul Ministerului Educației, conform procedurii prevăzute în HG nr. 309/1996;

 – Reglementarea transportului județean de OG nr. 27/2011 nu produce niciun efect negativ asupra facilităților acordate elevilor și nici nu le încalcă drepturile în ceea ce privește asigurarea transportului la nivel județean;

 – În cazul transportului elevilor pe calea ferată, respectiv cu metroul, reducerile de tarif se decontează de către Ministerul Transporturilor, elevii beneficiind direct de reducere în baza unor bilete speciale, în timp ce, în cazul transportului auto, elevii sunt obligați să plătească prețul întreg la transportator, urmând ca unitățile de învățământ sa deconteze ulterior călătoriile;

 – Transportul rutier judeţean de persoane, transformat “din condei” în serviciu public, determină un efort bugetar în sarcina bugetelor locale ale judeţelor, Guvernul României neprecizând care sunt sursele de acoperire a majorării cheltuielilor bugetare în urma abrogării OUG nr. 51/2019;

 – Abrogarea OUG 51 se face fără dialog cu reprezentanții prestatorilor și cu o totală lipsă de predictibilitate în ceea ce privește reglementarea transportului la nivel județean, încălcând principiul securității juridice, destinatarii resimțind șocul unor schimbări imprevizibile, cu consecinte vătămătoare, cu toate că se impune protejarea continuității și calității serviciilor de transport, prin luarea unor măsuri temeinice,

De ce se dorește însă abrogarea OUG 51?! 

Pentru că OUG 51 elimină dependența de factorul politic local, asigurând până în anul 2023 tranziția printr-o perioadă încărcată electoral.

Abrogarea OUG 51 determină organizarea atribuirii de contracte de servicii publice fix într-un an cu miză electorală majoră, respectiv alegerile locale si parlamentare din 2020, urmând ca transportatorii județeni să fie „la mâna” politicienilor locali.

Lipsa de studii de specialitate o să permită elaborarea unor programe de transport cu dedicație pentru anumiti operatori de transport, așa cum s-a intâmplat până la apariția OUG 51.

De ce a fost adoptată OUG 51 în 28.06.2019? 

Pentru că, pe 30.06.2019, adică după doar 2 zile de la apariția OUG 51, toate licențele județene expirau, urmând ca toți pasagerii, inclusiv elevii, să rămână fără transport. 

Legea 328/2018, care completa egea 92/2007 și care stabilea că transportul județean are caracter de utilitate publică, definea, conform reglementărilor europene, cum trebuie să aibă loc formele competitive sau atribuirile directe ale serviciilor de transport de utilitate publică. Pentru aceasta însă, era nevoie și de norme și, totodată, de multe lucruri de rezolvat din partea autorităților de transport ale CJ-urilor (programe de transport, gruparea lor pe grupe de trasee, formarea zonelor unde apare dreptul exclusiv și valoarea contractuala a contractelor de delegare de gestiune, bugete pentru compensări financiare,etc.).

Transportatorii din FORT iau foarte serios în calcul predarea licențelor aferente traseelor pe care operează și organizarea de proteste în perioada următoare, în București, imediat după abrogarea OUG 51 prin asumarea răspunderii Guvernului”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.