35% din casele de expediții, închise de pandemie

Pandemia a lovit în plin casele de expediții, conform datelor statistice prezentate cu ocazia conferinței online „am MARFĂ, caut TRANSPORT”, organizată de ZIUA CARGO, în 30 septembrie. În zona companiilor de transport, panta este mult mai lină, cifrele fiind comparabile cu cele înregistrate în urmă cu un an.

Potrivit cifrelor deținute de Autoritatea Rutieră Română (ARR), numărul operatorilor de trans port licențiați s-a redus cu 3% față de aceeași perioadă a anului tre cut, ajungând la 34.893.

Florian Coman, director agenții teritoriale și ad ministrativ în cadrul ARR, a precizat că parcul licențiat a urmat o reducere similară, diminuându-se, la finalul lunii septembrie 2020, la 158.152, față de 159.862 de unități, în urmă cu un an.

De altfel, cifrele va la bile în acest moment sunt mai mari decât cele aferente lunii martie 2019, când flota licențiată se ridica la 154.324 vehicule. „Reducerea numărului companiilor de transport nu reprezintă neapărat dispariția resursei de transport, putând fi vorba inclusiv despre preluări de firme”, a apreciat Florian Coman.

Transportul în interes propriu, în scădere

Reduceri importante au fost, însă, consemnate, în cazul companiilor licențiate pentru transport în interes propriu. Concret, este vorba despre o scădere de 30% a numărului de licențe, de la 1.512, la 1.087.

Dar principala victimă a ultimei perioade este reprezentată de segmentul caselor de expediții, unde a fost înregistrat un picaj de 35%.

Dacă, în septembrie 2019, numărul licențelor active pe zona de expediții era de 3.902, la finalul lunii trecute se ajunsese la 2.612.

Un parc învechit

Așa cum precizam mai sus, compa niile de transport s-au plasat într-o zonă care, la prima vedere, pare mai ferită. Cum arată, însă, la o analiză făcută puțin mai în detaliu?

Parcul este în foarte mare parte înve chit, reflectând tarifele mici practicate pe piață. „Parcul auto prezintă, în proporție de 80%, o vechime mare, ceea ce reflectă incapacitatea operatorilor licențiați de a susține costurile de înnoire și cele adiacente. Analizând cifrele, observăm că vehiculele cu an de fabricație până în 2000 reprezintă circa 6% din total, cele având anul de fabricație între 2001 și 2010 sunt 45%, pentru ca 27% din parc să fie fabricate între 2011 și 2015 și aproximativ 21% după 2015”, a arătat oficialul ARR.

De menționat că gradul de expunere al operatorilor de transport este cu atât mai mare cu cât peste 90% au flote de până la 10 camioane. La polul o pus, ponderea operatorilor cu parcuri de peste 50 de vehicule, în numărul total de companii licențiate, este de sub 1%.

Top 10… 50

„Primii 50 de operatori din punctul de vedere al parcului provin, în general, din județele care au contribuții importante la PIB”, a mai explicat Florian Coman, precizând că flota cea mai mare ajunge, astăzi, la 616 unități, în timp ce parcul companiei plasate pe locul 50 se ridică la 152 de vehicule.

Interesantă este evoluția parcului celei de-a doua companii aflate în top, care în ianuarie 2019 avea licențiate peste 1.300 de vehicule, pentru ca în ianuarie 2020 numărul lor să ajungă la 875, iar în prezent la 575. Niciunul dintre operatorii aflați în top 10 nu a consemnat evoluții atât de puternice cu privire la parcul înregistrat în România.

50% din șoferii români profesioniști, angajați de firme autohtone

În privința șoferilor profesioniști, statistica ARR arată în continuare apetitul pentru companiile din Vest. „Numărul conducătorilor auto angajați de către operatorii de transport din România este sub 50%, raportat la numărul conducătorilor certificați”, a afirmat Florian Coman. Mai exact, în pre zent, 373.838 de șoferi sunt certificați și doar 171.113 sunt angajați în companii românești. Numărul carte le lor tahografice emise se ridică la 325.700.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.