RATBV: Drumul către emisii zero

De mulți ani, transportul local în municipiul Brașov a intrat într-un puternic proces de modernizare, iar, acum, s-a ajuns la etapa „electrică”.

RATBV operează, deja, la ora actuală, cu o flotă nouă în proporție de 70% – practic, sunt 111 autobuze diesel Euro 6 (cel mai vechi are 2 ani).

„Acum trei ani, am avut o strategie – am gândit că fondurile pentru vehicule cu emisii zero, autobuze electrice și troleibuze vor întârzia. În plus, în următorii 5-10 ani, coloana vertebrală a transportului va fi asigurată tot de autobuzele diesel și, în paralel, vom derula proiectele «electrice»”, a arătat George Mihai Cornea, director general RATBV.

133 de autovehicule electrice

RATBV va primi, începând cu acest an, 133 de autovehicule electrice, pe șase axe de finanțare (fonduri europene) – autobuze electrice și troleibuze.

Primele 32 de autobuze electrice și 26 de troleibuze vor intra în exploatare în luna aprilie a acestui an. Finanțările sunt accesate de către Primăria Brașov, cu suportul tehnic al RATBV.

„În ceea ce privește troleibuzele, am mers pe o combinație între troleibuz și autobuz electric. Practic, ele se încarcă de pe rețeaua de contact a troleibuzelor (parcurg zona unde este rețea), iar, atunci când parcurg părți de traseu neacoperite de rețea (centrul orașului), se decaptează, prin apăsarea unui buton. Au autonomie de până la 5 km și, apoi, se recaptează în dreptul unor jgheaburi de ghidare automate. Practic, șoferul rămâne în permanență la volan, iar recaptarea durează 17 secunde”, a precizat George Cornea.

Aceste troleibuze vor opera pe trasee care au între 3 și 4,1 km – zone fără rețea electrică. RATBV va fi primul operator, la nivel național, care utilizează această soluție.

Troleibuzele sunt în configurația de 18 m, iar autobuzele electrice vor avea 12 m și oferă o autonomie de 200 km.

George Mihai Cornea, director general RATBV: „Prin înnoirea flotei și realizarea trecerii de la Euro 2 și 3 la Euro 6, am redus cu 50% emisiile parcului nostru. În continuare, este nevoie să facem schimbări, iar cele 133 de autobuze noi, cu emisii zero, vor asigura 80% din transportul în interiorul municipiului Brașov, urmând ca restul flotei să opereze în zona metropolitană.”

„În total, vor fi 80 de autobuze electrice și, totodată, am depus un proiect pe fonduri europene pentru un garaj nou (contractul de finanțare a fost semnat în luna februarie). Va avea o suprafață de 37.000 mp, fiind proiectat pentru 120 de autobuze electrice, la o valoare a investiției de 14,1 milioane de euro”, a completat George Cornea.

Practic, va fi o hală foarte mare, deoarece totul trebuie să fie în interior, pentru menținerea unei temperaturi constante. Pe lângă zona pentru încărcarea autobuzelor, hala va include zone de reparații și vopsitorie.

„Încărcarea autobuzelor se va realiza noaptea și vom avea de asemenea două zone de încărcare rapidă, pentru situații neprevăzute. În plus, vor exista alte 11 stații de încărcare rapidă în diferite puncte din Brașov (la capete de linie). Autobuzele se vor conecta cu ajutorul unui pantograf”, a explicat directorul general RATBV.

Încărcarea la stațiile rapide va fi de 15 minute, timp în care autobuzul va primi autonomie pentru aproximativ 50 km.

Încărcarea lentă, pe timpul nopții, este preferabilă pentru protejarea bateriilor, durata unei încărcări complete fiind între 5 și 7 ore.

La nivelul halei, va exista un nou punct de transformare ce va avea o capacitate de 8 MW.

Pentru realizarea branșamentelor și a punctelor de transformare ale celor 11 stații de încărcare rapidă, estimarea costurilor/investiției este de 20 de milioane de lei.

„Costurile privind consumul de electricitate sunt estimate la o treime din ceea ce am plăti pentru motorină, dacă am utiliza autobuze echivalente diesel. Mentenanța se va realiza în garajul nostru, care va fi proiectat în acest sens, și deja am avut o echipă de electricieni la cursuri de instruire”, a spus George Cornea.

Management precis

Un serviciu de calitate nu este legat doar de cât de nouă este flota de autovehicule, iar RATBV a înțeles bine acest lucru.

De trei ani, compania are la dispoziție un dispecerat integrat, modern, care asigură o vizibilitate în timp real a modului în care se desfășoară transportul. Poziția mașinilor, plecările în cursă, întârzierea sau avansul fiecărui autovehicul pe traseu, comunicarea cu șoferii sunt câteva dintre informațiile disponibile în dispecerat.

Șoferii, la rândul lor, au la dispoziție un computer de bord, unde pot vedea informații legate de traseu și dacă sunt în avans sau întârziere și, totodată, au acces la imagini de la cele nouă camere montate pe mașini (interior și exterior). Camerele înregistrează, imaginile fiind disponibile pentru o perioadă de șapte zile. În plus, mai există 109 camere montate în stații, imaginile fiind urmărite în dispecerat.

De asemenea, călătorii au la dispoziție o varietate de modalități pentru plată.

„Avem sistemul de ticketing cu carduri, acestea putând fi încărcate la casierii, la cele 40 de automate existente în stații, precum și prin aplicația 24pay, care permite plata în autobuz. Observăm o creștere senzațională la utilizarea aplicației”, a precizat directorul general RATBV.

Și problemele legate de lipsa șoferilor, semnalate cu ani în urmă, par să se fi rezolvat. Compania are 835 de angajați, din care 370 sunt șoferi. Venitul lunar mediu net al unui șofer este de aproximativ 3.500 lei.

„Beneficiem de faptul că tot mai mulți șoferi renunță la salariile mult mai mari din vest, preferând un loc de muncă aproape de casă”, a explicat George Cornea.

Transportul public local cere o foarte atentă gestionare a veniturilor și cheltuielilor, iar RATBV are venituri anuale de 125 de milioane de lei, 65% dintre acestea fiind obținute prin vânzarea din bilete și abonamente. Restul este reprezentat de compensație”, a declarat directorul general al companiei.

„După integrarea celor 133 de autovehicule cu emisii zero, dorim să realizăm un parc solar, pentru a produce în mod ecologic energia electrică necesară. Scopul nostru este să reducem poluarea și nu doar să o mutăm din oraș către exterior. De asemenea, țintim și la alte modalități de transport, precum vehiculele dublu articulate electrice și, chiar, un tren metropolitan. Iar, până în 2021, ne dorim să avem 16 km de benzi dedicate.”

Zona metropolitană, o mare provocare

Extinderea zonei de operare a RATBV în afara municipiului a stârnit reacții puternice, însă în spate se află un plan gândit cu mulți ani în urmă.

„Avem o autoritate metropolitană de transport înființată în urmă cu mai mulți ani, în conformitate cu prevederile Regulamentului European 1370, care a parcurs toate etapele legale pentru delegarea serviciului de transport public de călători către RATBV. Această autoritate a fost creată sub tutela asocierii a 17 UAT-uri”, a arătat George Cornea.

Transportul metropolitan este integrat în serviciul standard oferit de RATBV, iar călătorii pot plăti cu portofelul electronic și pot utiliza aplicația.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.