ROADPOL: Oboseala și condusul riscant, semnalate electronic șoferului

Tehnologie avansată pentru șoferi, menită să contracareze efectele oboselii la volan: Uniunea Europeană lucrează la un proiect ce vizează crearea unui dispozitiv electronic de monitorizare a activității conducătorilor auto, informează ROADPOL.

Denumit FITDRIVE, proiectul științific este condus de Centrul tehnologic ITCL din Spania. „Se construiește o tehnologie integrată în software-ul autoturismului, care va trimite alerte personalizate șoferilor, atunci când aceștia ar trebui să fie mai atenți la drum, sau, chiar, să ia o pauză”, potrivit ROADPOL.

Semne

Carlo Polidori, președintele Asociației Italiene a Profesioniștilor din Domeniul Siguranței Rutiere, a povestit că se freca mereu la ceafă atunci când se afla la volan pentru o perioadă mai lungă de timp. „Dar nu a știut niciodată cauza, până când organizația pe care o conduce și care promovează cele mai bune practici în domeniu s-a alăturat proiectului finanțat de UE pentru a dezvolta o modalitate mai bună de detectare a apariției oboselii mentale și fizice la șoferi”, conform ROADPOL. „Înainte, habar nu aveam că acesta este un indicator că sunt obosit”, a declarat Polidori pentru Horizon, revista de cercetare și inovare a UE.

Risc în circulație

„Oboseala șoferilor contribuie la 15 până la 20% din accidentele rutiere grave, după cum a raportat Observatorul european pentru siguranță rutieră. În 2023, aproximativ 20.400 de persoane au murit în accidente rutiere în statele membre ale Uniunii Europene, cu o scădere de doar 1%, față de 2022. FITDRIVE face parte din eforturile de reducere a deceselor rutiere în Europa, având ca scop să stimuleze comportamente de conducere mai sigure, prin intermediul tehnologiei inovatoare”, potrivit ROADPOL.

Tehnologia existentă poate trimite alerte doar atunci când cei aflați la volan se abat de pe banda de circulație sau conduc neregulamentar, însă noul software de bord nu este personalizat pentru fiecare șofer.

În teste

„Echipa FITDRIVE abordează provocarea fundamentală de a identifica momentul în care șoferul devine obosit. Cercetătorii efectuează teste pe voluntari, care au condus în simulatoare și pe piste închise în Italia și Spania, în condiții diferite, în 2023. Testele în lumea reală sunt planificate în Irlanda, Italia și Spania, înainte de încheierea proiectului. Datele obținute, colectate prin intermediul camerelor faciale și a căștilor de monitorizare a undelor cerebrale, vor alimenta un algoritm care, combinat cu o brățară electronică, detectează semnele de oboseală prin monitorizarea ritmului cardiac, a mișcărilor brațelor și a transpirației. Acesta învață și se adaptează continuu la fiecare șofer, reglându-se, pentru a detecta indicii individuale de oboseală, ca atunci când Carlo Polidori își atinge ceafa. FITDRIVE va oferi șoferilor, față de sistemele existente, sfaturi personalizate, înainte ca aceștia să își dea seama că sunt obosiți”, precizează ROADPOL.

Metodele actuale, fără acuratețe

Tehnologiile actuale se bazează pe algoritmi generici, testați pe grupuri mari de voluntari, dar metodele sunt lipsite de acuratețe, din cauza stilurilor individuale de conducere. Proiectul FITDRIVE, la care participă 10 parteneri din șapte țări, inclusiv Advanticsys și Asociația Europeană a Școlilor de Șoferi, încearcă să abordeze această limitare. Echipa consideră că noua tehnologie s-ar putea dovedi benefică pentru mașinile care se conduc singure, pentru a monitoriza vigilența pasagerilor, asigurând disponibilitatea de a prelua controlul atunci când este necesar.

Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.