Pe 8 martie 1950, acum 70 de ani, a fost produs primul VW Transporter, cunoscut și sub numele de Bulli, vehicul ce a reprezentat un adevărat cult. Niciun alt model nu a avut o perioadă atât de îndelungată de producție.
Bulli este considerat, în continuare, un vehicul extrem de versatil și o legendă în rândul autoutilitarelor. Primul Transporer a ieșit de pe liniile de asamblare, la uzina Volkswagen din Wolfsburg, ca Type 2. După Beetle (Type 1), Bulli a fost cel de-al doilea best-seller mondial sub umbrela VW, Transporter ajungând să numere, acum, peste 13 milioane de unități produse, cu 6 generații diferite.
Rețeta originală
Definiția Volkswagen pentru un vehicul comercial compact, cu utilizare maximă a spațiului: motorul boxer în spate, șoferul mult în față și cu mult spațiu între. Acestea sunt caracteristicile T1 – prima generație a autoutilitarei dezvoltată de inginerii Volkswagen.
T1 – 1950-1967
Pe 11 noiembrie 1949, Volkswagen a dezvăluit prototipul Transporter, construit manual, tip furgon. Motorul și cutia de viteze proveneau de la modelul Beetle, dar caroseria și șasiul au fost complet noi. Sarcină utilă maximă – 750 de kilograme – i-a adus denumirea de „minune economică”.
T1 a fost oferit ca furgon, utilitară de pasageri, microbuz cu opt locuri și pick-up. Acesta din urmă a permis multiple tipuri de carosare, cei de la Westfalia propunând varianta camper, care a făcut din T1 primul motorhome. În 1956, producția a fost mutată la o nouă fabrică, din Hanovra, pentru a satisface cererea în continuă creștere. Începând cu 1957, a fost produs și în Brazilia.
T2 – 1967-1979
Odată cu festivalul muzical Woodstock, cea de-a doua generație de Transporter a devenit mașina „flower power”, o emblemă pentru generația hippie din Statele Unite.
T2 a venit cu un nou design frontal, nou parbriz și o grilă de admisie sub el. Versiunea camper de la Westfalia (cu acoperiș pop-up) făcându-l un globetrotter adevărat. La uzina de la Hanovra, au fost construite 2,14 milioane de unități, până când modelul a fost înlocuit de T3, în 1979.
Producția a continuat mult mai mult, în America de Sud și Africa de Sud. Fabrica VW din Sao Paolo deține recordul pentru cea mai lungă perioadă de producție, ultimele 1.200 de unități ale T2, „56 Anos Kombi – Last Edition”, fiind construite la sfârșitul lui 2013, la Volkswagen do Brazil.
T3 – 1979-1992
VW a făcut, o dată cu T3, pași mari în domeniul siguranței pasive. Mașina a devenit mai lată, având, însă, aceeași lungime și înălțime, fapt ce a rezultat în mai mult spațiu pentru pasageri și marfă, motorul amplasat longitudinal contribuind din plin la această expansiune. Din 1981, au fost oferite și motoare longitudinale diesel și, din 1985, chiar și supra-alimentare.
Pe lângă aceste îmbunătățiri, beneficiind și de un șasiu nou, mașina s-a schimbat mult în bine, comportamentul pe șosea devenind aproape la fel de bun ca al unui turism.
A apărut și transmisia integrală (Syncro), fapt ce a crescut și mai mult utilitatea T3-ului, care, în 1988, a lansat modelul California, un motorhome în toată puterea cuvântului. Producția modelului a încetat în 1992, în Germania, dar a continuat în Africa de Sud până în 2005, cuantificând 1,4 milioane de unități produse.
T4 – 1990-2003
1990 a fost anul marii revoluții. Puntea motoare nu a mai fost cea spate, așa cum era încă de la T1, ci față. Aceste transformări au adus alt design, altă suspensie, alt propulsor, dar și alt spațiu, mai mare, chiar dacă își făcea loc și transmisia intergrală, toate contribuind la o manevrabilitate crescută.
Designul părții din față a fost modificat semnificativ, pentru a putea încăpea sub capotă motoare transversale de 4 sau 5 cilindri, fapt ce a sporit și siguranța, în cazul unui impact frontal. 1996 a adus o primul motor TDI pe un Transporter dar, pe versiunile de persoane, au existat și motorizări pe benzină, VR6. La momentul tragerii cortinei peste T4, au fost înregistrate peste 1,9 milioane de vehicule fabricate.
T5 – 2003-2015
Liniile de design mai ample și mai distincte i-au dat lui T5 un aspect mult mai puternic, dar fără să își piardă abilitățile sale de vehicul utilitar, interiorul său suferind multe modificări, pentru a putea oferi o mai bună ergonomie.
Era momentul în istorie când producătorii au început să se intereseze și de confortul șoferului. Au fost upgradate motoarele TDI, acum erau „pompe-duze”, pe benzină se oferea propulsor V6, iar transmisia integrală a fost revizuită, înlocuind bătrânul Syncro cu noul 4MOTION. Până în 2015, uzina de la Hanovra a produs 1,65 milioane de T5.
Din 2015, legenda a fost continuată de T6, iar, din toamna lui 2019, de facelift-ul T6.1.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro