Page 14 - revista ZIUA CARGO
P. 14
ISCTR
96.000 de vehicule
controlate, în 2021
Strategie de formare pentru inspectori, baze de date corelate, sisteme informatice bine puse la punct. Sunt câteva dintre prioritățile pe care ni le-a comunicat Mihai Alecu, președinte, inspector de stat șef ISCTR, în cadrul interviului acordat cu ocazia ZIUA CARGO Virtual Show.
ZIUA CARGO: Cum puteți caracteriza anul 2021,
din punctul de vedere al acțiunilor de control? Mihai Alecu: Dintr-o analiză sta-
tistică a activității desfășurate de către Inspectorat, de la începutul anului până în decembrie, inspectorii au con- trolat în trafic peste 96.000 de vehicule și avem peste 7.700 de operatori veri- ficați la sediu. Tendințele se păstrează. În privința principalelor sancțiuni apli- cate de către inspectorii ISCTR, în anul 2021, în top sunt, la fel ca și în anii trecuți, atât cele pentru nerespec- tarea regulilor privind perioadele de conducere și odihnă ale conducătorilor auto, cât și fraudarea aparatelor de înregistrare a acestora. Vreau să pre- cizez că, în acest an, o pondere în- semnată o reprezintă și sancțiunile aplicate pentru nerespectarea maselor admise ale vehiculelor rutiere și pentru nedeținerea documentelor necesare pentru efectuarea transporturilor res- pective. S-a pus accent inclusiv pe partea de protejare a infrastructurii rutiere și pe depășirea maselor totale admise, în anumite segmente, în ceea ce privește transportul de bunuri divi- zibile – cereale și material lemnos. Aș vrea să menținem acest trend, pentru că este foarte important, pe lângă sancțiunile aplicate la legislația socia- lă, care vin cu plusvaloare pentru creș- terea siguranței rutiere în domeniul transporturilor. Suprasarcinile conduc nu numai la deteriorarea infrastructurii, ci și la producerea evenimentelor rutie- re nedorite, fiind un factor negativ pen- tru siguranța circulației.
Ce aveți în vedere pentru creșterea eficienței controalelor?
Ne aflăm în plină analiză a acestui
aspect, mai ales că se încheie anul și trebuie să conturăm o strategie pentru perioada următoare (anul 2022) și pe termen mediu și lung. În ceea ce pri- vește eficientizarea controalelor și a activității, în general, ne-am gândit, în
primul rând, la îmbunătățirea sistemu- lui informatic integrat cu care lucrează orice inspector, în orice control, fie în trafic, sau la sediu.
Avem o aplicație de control în care facem înregistrările și prin care tipărim procesele verbale, care este interco- nectată cu toate bazele de date cu care lucrăm (atât cu cea a ARR, cât și cu cea a RAR sau CNAIR).
În viitorul apropiat, vom avea conexiune și cu baza de date a Inspectoratului Teritorial de Muncă.
Un al doilea punct pe care l-aș con- sidera benefic pentru creșterea eficien- ței controalelor este urmărirea feed- back-ului, cu revizuirea procedurilor specifice sau elaborarea unor noi pro- ceduri, în funcție de noile modificări apărute din punct de vedere legislativ, sau de revizuirea celor vechi.
Un alt aspect important ține și de pregătirea și formarea continuă a inspectorilor de trafic. Vom implemen- ta o nouă strategie de pregătire, iar, în acest context, lucrăm la un material de curs și la un grafic de implementare a procesului de formare. Este necesar acest lucru, pentru ca actul de control (aplicarea prevederilor legale) să fie unitar la nivel național, indiferent de numele inspectorului din trafic.
Ulterior, trebuie să avem grijă și de completarea bazei materiale a ISCTR, întrucât activitatea de control se desfășoară, la nivelul instituțiilor o- moloage din Europa, utilizând sisteme moderne de control. În plus, avem în
vedere continuarea procesului de ar- monizare a legislației în domeniul transporturilor rutiere.
Totodată, este foarte important ca, în poziția pe care o am, să asigur un climat propice pentru lucrul în echipă al colegilor mei, pentru a avea un ran- dament cât mai bun.
Acestea sunt, totodată, și priorită- țile pe care mi le-am propus pentru ISCTR.
Primiți semnale din Vest privind inspecțiile care vizează flotele românești care operează acolo?
Avem un schimb permanent cu
celelalte autorități de control din Uniu- ne și, ori de câte ori constată abateri grave și foarte grave, acestea ne transmit punctual datele companiei, pe care ISCTR urmează să o verifice la sediu.
Operatorii români de transport internațional sunt puși la punct, respectă legislația și foarte rar apar probleme.
Poate din cauza omisiunii de a reînnoi un document sau din cauza unor defecțiuni în timpul cursei riscă să fie sancționați. Într-adevăr, opera- torii din Europa de Est sunt mult mai frecvent controlați, în Vest, dar nu foar- te des sancționați. Cel puțin, din ceea ce ne transmit celelalte autorități de control din străinătate.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
ACTUALITATE
14 ............................................................................................................................................ decembrie 2021