Page 25 - revista ZIUA CARGO
P. 25
Noile motoare, ce asigură economii de combustibil de 8%, au fost dezvoltate în urma unei investiții de 2 miliarde de euro.
Tip
Cilindree
Ordine de aprindere
Cilindri
Valve pe cilindru Compresie
Injecție
Control emisii
Frână pe evacuare
Putere maximă la 1.800 rpm Cuplu maxim
DC13 176 420 hp
420 CP (309 kW) 2.300 Nm
la 900-1.280 rpm
DC13 175 460 hp DC13 174 500 hp
în linie
12,74 litri 1-5-3-6-2-4
6
4
23:1
Scania XPI Scania Twin SCR 200 kW la 2.400 rpm
DC13 173 560 hp
560 CP (412 kW) 2.800 Nm
la 900-1.400 rpm
Noile motoare Scania de 13 litri
460 CP (338 kW) 2.500 Nm
la 900-1.290 rpm
500 CP (368 kW) 2.650 Nm
la 900-1.320 rpm
Însă, ar fi o greșeală să conside- răm că Scania a dezvoltat noul motor din motive sentimentale.
Bineînțeles, întreaga industrie s-a angajat pe drumul către „zero emisii”, electrificare, digitalizare și automatiza- re, iar constructorul suedez nu face ex- cepție. În același timp, însă, în mod realist, este de așteptat ca motoarele diesel să joace, în continuare, rolul principal în transportul de mărfuri, în următorii 15 ani. Astfel, avem nevoie de motoare diesel cât mai eficiente și, implicit, cu emisii cât mai reduse, iar SUPER exact asta face.
Privind astfel lucrurile, nu mai pare ciudat faptul că avem, în continuare, constructori de camioane care reali- zează îmbunătățiri pe gama de motoa- re diesel, unul, chiar, lansând un motor complet nou la finalul anului 2021.
8%
Pentru ce sunt apreciate camioa- nele Scania? Îmi vin în minte multe as- pecte, însă, evident, în partea de sus a topului se va găsi, întotdeauna, con- sumul redus de carburant. O reducere cu 8% a consumului față de deja efi- cienta gamă precedentă de motoare... Nu discutăm doar de o reușită ingine- rească remarcabilă, ci și de un ajutor semnificativ dat operatorilor de trans- port, precum și de un nou pas către reducerea emisiilor, poate ultimul, îna-
inte de trecerea completă la motoarele electrice.
Noua platformă de motor pentru vehicule Euro 6 variază de la 420 la 560 CP. Toate motoarele sunt compa- tibile cu o gamă de combustibili HVO și două dintre ele pot fi comandate ca versiuni biodiesel FAME. Noul sistem motopropulsor include, de asemenea, cutii de viteze și punți noi, precum și un serviciu premium, Scania ProCare, pentru clienții care solicită timp de funcționare planificat 100%. Scania introduce, totodată, o opțiune pentru oglinzi retrovizoare digitale, pentru siguranță sporită.
Noua gamă de motoare Scania reprezintă o platformă complet nouă, pentru care Scania R&D a petrecut cinci ani, dezvoltând-o de la zero, iar investiția totală a depășit două miliarde de euro. Țintele au fost precise: eficien- ță crescută pentru consumul de com- bustibil, posibilitatea de a utiliza bio- combustibili, economie în exploatare și întreținere și emisii reduse de CO2.
Gradul de eficiență termică pentru noile motoare este în jur de 50%, im- presionant pentru un motor cu ardere. Sistemele de management al moto-
rului monitorizează grupul propulsor, contribuind, astfel, la economia totală de funcționare, în toate condițiile.
În prima fază, noua gamă va fi pro- dusă în patru variante de putere, res- pectând standardele Euro 6 – 420, 460, 500 și 560 CP, ceea ce înseamnă că poate răspunde unui număr mare de aplicații.
În combinație cu noile cutii de vite- ze Scania Opticruise (G25 și G33 care au fost introduse în 2020) și o nouă gamă de punți spate, se ajunge la eco- nomia de combustibil de opt procen- te. Noua platformă de motor Scania oferă mai mult timp de funcționare, o durată de viață mai lungă, mai puțină întreținere și greutate redusă.
Practic, nu a fost preluat niciun element de la precedenta generație de motoare și fiecare aspect și func- ționalitate a fost reevaluat și reproiec- tat, iar durata de viață tehnică a cres- cut cu 30%, în ciuda cerințelor scăzute de întreținere. Presiunea maximă în interiorul cilindrilor este, acum, de 250 bar, aspect care, împreună cu noile in-
Noua gamă de cutii de viteze Scania constă, la ora actuală, din două modele: G25 și G33. Acestea au carcase din aluminiu și dimensiuni ceva mai mici, ceea ce asigură o reducere a greutății cu 60 kg față de modelele precedente.
Noul sistem de post-tratare
a gazelor de evacuare Scania este foarte compact și poate fi montat în trei poziții diferite, oferind o flexibilitate sporită pentru carosieri.
decembrie 2021 ............................................................................................................................................ 25
CAMIOANE ȘI SERVICII