Page 43 - revista ZIUA CARGO
P. 43

  mediile din anii trecuți și care ignoră condițiile prezente.
S-au adus mai mult angajați din afara României?
Din câte știu, contingentul aprobat
de Guvern a fost dublat; cred că a ajuns la 100.000 de persoane pentru 2021. Nu cred că au venit atât de mulți, dar sunt câteva zeci de mii de nou-sosiți, pe lângă cei existenți deja, iar o parte dintre ei au vizat logistica. În activitatea logistică din România, din păcate, ro- mânii nu prea mai vor să lucreze.
Au avut românii alte oportunități decât companiile din alte state europene? Cum le-au abordat?
Nu cred că România a avut alte oportunități decât alte state europene; condiționările date de pandemie au fost relativ similare în toate țările, doar reacțiile individuale au diferit puțin (vaccinări, restricții, etc). Ce poate fi considerată o oportunitate a fost mo- dul în care au reacționat țările și com- paniile.
În țările cu o rată ridicată de vaccinare, activitatea s-a desfășurat puțin altfel.
Dar, pentru că la noi procentul de vaccinare este relativ mic, efectele pandemiei sunt mai accentuate (nu- măr de cazuri, număr de decese, res- tricții), iar companiile sunt mai afectate. Cred că numărul zilelor de concediu medical a atins recorduri, în acest an, iar activitatea companiilor a fost serios afectată. Deci nu putem vorbi despre oportunități, ci despre provocări în
plus, în condițiile în care existau deja probleme legate de resursa umană.
Cum vor arata cărțile,
pentru 2022?
Cel mai probabil, efectele pande- miei se vor reduce, iar oamenii, com- paniile și statele vor descoperi o nor- malitate diferită față de cea de dinainte de 2020. Obiceiurile consumatorilor se schimbă puțin, angajații își redefi- nesc puțin așteptările, digitalizarea furnizează o flexibilitate mai mare etc.
Probabil că telemunca va continua, într-un procent prognozabil, fapt care consider că este un avantaj și pentru angajat, și pentru companie, și pentru mediu.
Pentru funcțiile care se pot îndeplini online, este, chiar, un fenomen binevenit, care generează mai multă eficiență.
Per total, vom fi provocați sa ne adaptăm și, pe termen mediu, să învă- țăm să o facem din ce în ce mai repe- de. Cred că refuzul de adaptare va aduce mari probleme, iar lecția Nokia (nu au greșit cu nimic, dar, pentru că nu s-au adaptat, au fost forțați să iasă din joc) este foarte valoroasă, pentru aceste vremuri.
Este loc pe piață pentru toți? Cine este în pericol să părăsească masa
de joc?
Este loc, cu siguranță. Chiar foarte mult loc, aș zice... Pentru că noile obi- ceiuri și nevoi ale oamenilor vor crea nișe, în diverse industrii. Știm că teh- nologia ne ajută să ne schimbăm (alt exemplu valoros: bancomatele și inter- net bankingul au înlocuit casierii de
bănci), însă restricțiile impuse de pan- demie ne-au împins să „ne descur- căm” și să descoperim diverse moda- lități mai rapide, ieftine și confortabile. Cum spuneam și mai devreme, cei care nu se adaptează și nu învață să se adapteze continuu vor fi nevoiți să părăsească masa de joc.
Care sunt cărțile pe care
mizează ARILOG, în 2021?
Cred că este o perioadă bună să ne dezvoltăm. ARILOG își propune să se extindă și să genereze proiecte noi, care să implice mai mult membrii. Sunt convins că există mulți oameni acolo care pot și vor să facă mai multe și nu trebuie decât să fie cooptați.
Am început, anul acesta, inițiativa „Coffee Talks”, pentru care există un mare interes din partea membrilor, la care se adaugă cursurile ARCA, pen- tru declaranți vamali.
Am învățat, în pandemie,
că viața online poate fi foarte interesantă și, cu puțin focus pe oamenii din industrie, putem avea proiecte de succes.
Vrem să continuăm același trend și, mai mult, să aducem proiecte noi pentru piața din România, care să crească nivelul de cunoștințe. Avem în plan câteva proiecte la care lucrăm, deja, de acum, iar atunci când le vom formaliza, le vom anunța.
În plus, dacă ne vor permite con- dițiile exterioare, ne dorim să organi- zăm conferința anuală, cu prezență mixtă, astfel încât interacțiunea dintre membri (și nu numai) să aducă bene- ficii importante tuturor.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
 decembrie 2021 ............................................................................................................................................ 43
 ACTUALITATE




































































   41   42   43   44   45