Page 45 - revista ZIUA CARGO
P. 45
dispoziție, nu ne mai este deloc sufi- cient, pentru că toate procesele devin din ce în ce mai rapide, datorită digita- lizării”, observă Augustin Hagiu, con- sultant în transporturi, menționând că digitalizarea și-a pus amprenta în special pe afacerile clienților de trans- port. „Oamenii fac față din ce în ce mai greu provocării timpului. Înainte de apa- riția telefonului mobil, lucrurile se deru- lau prin telefon fix, fax, secretariat, poș- tă etc. Acum, vin câteva sute de e-mailuri în interval de câteva ore. Totul se concentrează mult mai rapid, ca informație care ajunge la tine. Dacă nu este foarte bine pus la punct, transpor- tatorul pierde foarte multe oportunități, foarte multe informații utile și... la un moment dat, poate să piardă cu totul și relația cu clientul, care va fi din ce în ce mai nemulțumit de incapacitatea de a răspunde în termenul așteptat.”
Compensarea perioadelor
de așteptare... dispărută fără urmă
Iar, în zona de timp și tarife, timpii lungi neplătiți de așteptare la depozit pot da peste cap toate calculele de eficiență. „Timpul are, în primul rând, măsura așteptării la încărcare sau descărcare (pe care eu nu o agreez). În urmă cu 20-30 de ani, când făceam transporturi, primeam 150 de dolari, pe ziua de staționare, dacă nu-mi fă- ceau vama. Astăzi, nu mai aud nimic despre costuri de staționare”, a afirmat Adriana Pălășan, observând că aceste clauze au fost parcă șterse din toate contractele. „Nu mi se pare corect, pentru că o mașină câștigă dacă cir- culă. Aici este vorba despre respectul clientului pentru furnizorul care pres- tează un serviciu.”
Oameni lipsă pentru vehicule ecologice... impact financiar
Iar lucrurile nu se opresc aici... pentru că trebuie luată în calcul și re-
sursa umană, care se leagă... inclusiv de problema vehiculelor ecologice. „Crești parcul, dar trebuie să ai și re- sursa umană pregătită să preia aceas- tă majorare de parc. Or noi discutăm de o criză a șoferilor care a depășit de mult timp România și s-a extins în întreaga Europă. Vedem, deja, că și autoritățile europene încep să dea derogări de la diverse regulamente, la solicitările unor state precum Ger- mania sau Austria”, a arătat Augustin Hagiu.
Costuri ascunse... supraîncărcarea vehiculelor mici
Iar, dacă vorbim despre costuri as- cunse, care vor atârna greu în viitor, supraîncărcarea reprezintă o mare problemă. „Faptul că transportatorii acceptă să supratoneze camioanele își va spune cuvântul în viitor. În trans- portul național, dacă la camioanele mari cineva se uită, nimeni nu contro- lează vehiculele mici, care livrează în orașe. Aceste mașini se deteriorează accelerat, ceea ce nu se regăsește în tarif, iar transportatorii, pe termen me- diu și lung, își distrug profitabilitatea”, a mai spus vicepreședintele ARILOG,
explicând că supraîncărcarea face im- posibilă o estimare corectă a capaci- tăților necesare de transport. „Vehicu- lele poate duc și dublul cantității pe care trebuie să o transporte în mod normal, conform legislației.”
Riscuri pentru clienți
Acestea sunt capcane pentru cărăuși. Dar și clienții trebuie să ia în calcul riscuri importante. „Capcana în care nu trebuie să cadă clienții este aceea de a amâna decizia de a trans- forma datele din companie în infor- mații. Au multe date care sunt legate de vânzări și de valori, și nu de logis- tică și, dacă nu vor începe să colec- teze de urgență date logistice, orice plan, orice contract, orice dorință de optimizare se va bloca la informația eronată pe care o au în sistem. Nu vor avea decât niște date parțiale și insuficiente, pentru a lua decizii și a- și face bugete corecte”, a explicat Adriana Pălășan, revenind la resursa umană, o zonă deficitară nu numai pentru camioane dar și pentru depo- zite. „Problema programărilor în depo- zite ține și de resursa umană.”
Adriana Pălășan: „Am început să importăm personal, dar, în realitate, noi nu avem oamenii care să îi învețe pe ceilalți să respecte regulile și să creeze disciplină.”
„Poți implementa cel mai bun sis- tem informatic, dacă vei lucra în con- tinuare pe lângă și dacă nu vei respec- ta regulile care se impun, nu o să faci nimic.”
Dar lucrurile sunt chiar mai compli- cate, pentru că, în opinia vicepreșe- dintelui ARILOG, problema majoră cu care se confruntă clienții transporta- torilor provine, de fapt, din departa- mentele de achiziții sau vânzări.
Adriana Pălășan:
„Trebuie să fii foarte precaut privind costurile și deciziile pe care le iei în investiții, dar și în cheltuielile curente. Atunci când este criză, se spune că trebuie să investești. Vom vedea ce rezultate vor avea cei care au investit în această perioadă, când se va termina criza.”
decembrie 2021 ............................................................................................................................................ 45
ACTUALITATE