Page 46 - revista ZIUA CARGO
P. 46

   Augustin Hagiu:
„Cred că evoluția tarifelor de transport va fi constantă, chiar dacă nu în măsura așteptărilor sau în măsura în care cresc costurile operaționale, care au explodat.”
 Depozitul nu este elastic... iar achizițiile uită...
„Achizițiile sunt bonusate la valoare și la savingurile pe care le fac, de multe ori bazându-se pe volume, fără să înțeleagă că depozitul nu este elastic. De exemplu, dacă am o capa- citate de depozitare de 10.000 de paleți și am patru echipe de recepție, nu pot aduce volume într-o singură zi care să poată fi operate de 6 echipe de recepție și să am depozitul blocat, pentru că este plin. Ar trebui să fiu co- rect cu furnizorii mei și să fac analize, împreună cu colegii din departamen- tele de logistică, pentru a planifica aceste livrări în așa fel încât nu numai să îmi fac targetul, ci să mă asigur că nu mai există costuri suplimentare nici pentru furnizori, nici pentru transpor- tatorii acestora și nici pentru departa- mentele de logistică, care concură la operațiunile respective.”
Altfel spus, economiile obținute pe zona de achiziții se mută pe costuri în zona de logistică, care pot fi mult mai mari. „Mai ales în perioade de vârf, am nenumărate exemple de sa- vinguri care au fost date pe staționările
unor camioane care au stat nu cu zi- lele, ci cu săptămânile”, a precizat Adriana Pălășan.
... problemele continuă în zona de vânzări
„Nu pot să îmi forțez oamenii să lu- creze și camioanele să aștepte, din cauza clienților și agenților care preiau comenzile, care nu respectă termene- le maxime de trimitere a comenzilor. Aș trimite departamentul de achiziții să lucreze de un Crăciun sau Paște, în depozit, cu o lună înainte și cu două săptămâni după, ca să vadă impactul pe care îl au achizițiile respective în operațiunile asupra mărfurilor. Chiar și anul acesta, în care au scăzut vânză- rile pe Black Friday, tot au fost cami- oane care au stat cu zilele la descărcat”, a subliniat vicepreședintele ARILOG.
Totul se traduce în costuri, care trebuie să se afle într-un raport corect cu tarifele.
Tarife pe piața internă vs. internațional
Pe intern, majorarea tarifelor nu a fost deloc satisfăcătoare în raport cu costurile operaționale, apreciază Au- gustin Hagiu. „Avem creșteri mai mari la transporturile specializate (construc- ții, temperatură controlată etc.), dar nimic semnificativ la transporturile de mărfuri generale.”
Altfel stau lucrurile în zona de trans- port internațional. Dar trebuie privite în ansamblu. „În ceea ce privește tarifele, nu ne putem raporta numai la ultimul an. Ceea ce s-a întâmplat în 2021 reprezin- tă un context mai larg, care cuprinde și 2020. Aceste 24 de luni vin după mulți ani în care tarifele nu au fost aliniate costurilor operaționale. Pe fondul proble- melor actuale, începând cu 2020, după două luni de zile în care aproape nimic nu se mișca, iar transporturile de marfă lucrau la o capacitate de maximum 25%, a venit o perioadă de revenire, care s-a suprapus cu o perioadă de criză legată de personal și, mai ales în ultimele luni, de capacități de transport, pe fondul crizei pe alte tipuri de transport. Toate acestea, puse în context, ne-au adus în situația de a asista la o creștere a tarifelor de transport”, a explicat Augustin Hagiu, menționând că o majorare semnificativă a avut loc pe relația cu Anglia, în special după momentul Brexit-ului. „Am ajuns la situații în care aceeași cursă este plă- tită și de trei ori mai mult decât în urmă cu 24 de luni, pentru această zonă.”
Și, în ciuda majorărilor substanțiale ale costurilor operaționale, există și o marjă suplimentară de profit, în special pe segmentul comunitar.
Augustin Hagiu: „Dacă ne uităm pe cifrele din activitatea economică a transportatorilor, în special pe intracomunitar, vom constata că rulajele sunt mai mici, dar profiturile sunt mai mari.”
  46 ............................................................................................................................................ decembrie 2021
ACTUALITATE



















































































   44   45   46   47   48