Page 56 - revista ZIUA CARGO
P. 56
Transportul județean
de persoane, în colaps.
Ne pregătim pentru
o nouă înmormântare?
Printr-o mișcare surprinzătoare și fără nicio justificare la acel moment, Guvernul României hotăra, în data de 14 mai 2020, faptul că programele de transport județean de persoane își încetează valabilitatea, la data de 31 decembrie 2021.
A cest lucru se întâmpla în plină pandemie, iar măsura era lua- tă în contextul necesității limi- tării efectelor acesteia, în condițiile în care, atunci, la fel ca și acum, toți cei din domeniu știau că licențele de tra- seu sunt valabile până la 30 iunie
2023.
Dialogul surzilor
De la acel moment, a început un dialog al surzilor, între operatorii de transport, pe de o parte, autoritățile centrale (Ministerul Dezvoltării, Lucră- rilor Publice și Administrației, Ministerul Transporturilor) și consiliile județene, pe de altă parte. Asociațiile și organi- zațiile patronale, precum și operatorii de transport neafiliați, au încercat în nenumărate rânduri, în cadrul dezba- terilor publice (acolo unde au fost or- ganizate), sau prin materiale scrise, transmise consiliilor județene, să atra- gă atenția asupra perioadei total nepo- trivite pentru a organiza ședințe de atribuire a contractelor de delegare de gestiune. Toate răspunsurile primite
au transmis semnalul că este imperios necesar să se organizeze licitațiile, că Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publi- ce și Administrației a pasat întreaga răspundere către consiliile județene și că acestea din urmă nu au curajul necesar să recunoască ceea ce orice persoană cu minime cunoștințe poate să vadă – faptul că organizarea unor ședințe de atribuire, la acest moment, aduce doar deservicii marii majorități a celor direct implicați – pasageri, ope- ratori de transport, autorități județene și, într-un final, chiar și segmentului din economie reprezentat de producătorii de autobuze.
Rămâne, în continuare,
de neînțeles îndârjirea
cu care autoritățile încearcă să transforme un serviciu
de transport comercial,
care funcționează în condiții bune de zeci de ani,
fără implicarea în mod direct a autorităților locale,
într-un serviciu public
de transport.
În ciuda tuturor semnalelor trase, în mod constant, de operatorii de trans- port, direct sau prin intermediul tuturor organizațiilor și asociațiilor patronale, au- toritățile de la toate nivelurile nu au con- siderat necesar să acționeze în vreun fel pentru reglementarea situației.
Licitații în urma unor studii fără relevanță
Au apărut, în timp, câteva semnale locale, de la unele consilii județene, cum că s-ar fi pregătit pentru ședințele de atribuire, dar nimic concret, până în luna mai 2021, când Consiliul Jude- țean Alba a deschis „balul” ședințelor de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor publice de trans- port persoane. După județul Alba, a ur- mat județul Sibiu și, apoi, Arad, Hu- nedoara, Brașov, Bistrița-Năsăud și Giurgiu. Pe lângă acestea, mai sunt câteva consilii județene care au apro- bat documentațiile aferente organizării ședințelor de atribuire și s-ar putea ca și acestea să completeze lista de mai sus. S-a lucrat de multe ori „la foc
ACTUALITATE
56 ............................................................................................................................................ decembrie 2021