Page 57 - revista ZIUA CARGO
P. 57

  Daniel Micu
milioane de lei, în condițiile în care, în mare parte din timp, circulația per- soanelor a fost interzisă și învățămân- tul în vacanță.
Același parc învechit
Lipsa de predictibilitate în organi- zarea ședințelor de atribuire aduce cu sine și implicații directe în calitatea serviciilor prestate, dar, mai ales, în siguranța acestor servicii. Este evident că, în ultimii 2 ani, numărul autobu- zelor și microbuzelor noi a scăzut dra- matic, din cauza efectelor pandemiei, iar, acum, transportul de persoane, alături de HoReCa, este „oaia neagră” a finanțatorilor, băncile și companiile de leasing ferindu-se să finanțeze achiziția, de către operatorii privați, de parc auto nou. Dacă adăugăm la aceste aspecte perioada de 6-9 luni până la livrarea unor autovehicule noi, ajungem la concluzia clară că în cele 30-60 zile, cât este perioada acordată de consiliile județene pentru depune- rea documentațiilor de participare, este imposibil să se reușească înno- irea parcului auto. Rezultatul?
Se va licita cu parcul auto actual, în cea mai mare parte cel cu care s-a licitat la ultimele ședințe de atribuire, iar populația va călători și în următorii 5-7 ani cu autovehicule care deja sunt învechite.
Nu mai are sens să aducem în discuție achiziția de autobuze și micro- buze nepoluante, acestea rămânând un deziderat al generațiilor viitoare.
Cel mai bine se observă această situație dacă privim rezultatele de până acum ale ședințelor de atribuire deja organizate: ALBA – data limită pentru depunerea ofertelor 24.05.2021 – 70 de loturi, din care 19 sunt încă în evaluare, iar pentru 51 de loturi s-a anulat procedura, din lipsă de ofer- tanți. SIBIU – data limită pentru depu- nerea ofertelor 24.08.2021 – 13 loturi, din care 6 sunt încă în evaluare, iar pentru 7 loturi s-a anulat procedura, din lipsă de ofertanți. ARAD – data limită pentru depunerea ofertelor 01.11.2021 – 21 de loturi, din care 7 sunt încă în evaluare, iar pentru 14 loturi s-a anulat procedura, din lipsă de ofertanți. Rezultă foarte clar faptul că, în cele 3 județe, operatorii de trans- port au licitat exclusiv traseele sau grupele de trasee care pot fi rentabile, toate celelalte rămânând total desco- perite. Acest lucru nu este de mirare, dacă ținem cont de faptul că, în proiec- tele de contract de delegare a gestiunii serviciilor de transport județean public de persoane, nu este stipulat nimic
concret privind posibilitățile de acor- dare de compensații.
Bugetele actuale ale consiliilor județene nu au capacitatea de a susține programele de transport public județean, nici în acest moment și, cu siguranță, nici pe viitor.
În același timp, niciun operator de transport privat nu își poate permite, într-o piață liberă, să susțină prin efor- turi proprii traseele nerentabile, mai ales în situația economică actuală și ținând cont de prevederile contractuale, preve- deri care dau o mulțime de drepturi au- torității contractante și stabilesc o mulți- me de obligații pentru transportator. Ce se va întâmpla, în aceste situații? Se vor schimba regulile în timpul jocului? Nimic nu este imposibil.
Prelungirea
– singura soluție
Soluția propusă de marea majori- tate a operatorilor de transport? Pre- lungirea actualelor programe județene de transport până la data de 30 iunie 2023, dată la care expiră și licențele de traseu emise de către Autoritatea Rutieră Română, cu invocarea preve- derilor art. 5, paragraful (5) din Regula- mentul (CE) 1370/2007. În același timp, demararea în regim de urgență a unor discuții între ministerele direct implicate, autoritățile județene și operatorii de transport, în vederea de- finirii clare a cadrului de desfășurare a transportului public de persoane (local, metropolitan, județean, interju- dețean), reglementarea fiecărui tip de transport, delimitarea transportului pu- blic de transportul în regim comercial, cu respectarea și aplicarea întocmai a prevederilor Regulamentului (CE) 1370/2007, stabilirea unor termene clare pentru punerea în aplicare, astfel încât să se asigure predictibilitatea absolut necesară pentru ofertarea unor servicii sigure și de calitate.
În caz contrar, putem să ne aștep- tăm ca, începând cu 1 ianuarie 2022, mare parte a transportului județean să dispară, cu implicații directe în oferta de locuri de muncă, în posibilitatea transportării unei părți importante a po- pulației spre și de la locul de muncă, în șansele elevilor de a ajunge la șco- lile și liceele unde învață, în posibilita- tea deplasărilor în interes personal, pen- tru mare parte din populație. Pe scurt, dispariția unui sector de activitate, care va influența decisiv alte câteva sectoare.
Daniel MICU
consultant transporturi dmcibinconsulting@gmail.com
automat”, cu rapoarte și studii întoc- mite fără nicio bază reală, cu modele de contract de delegare de gestiune preluate din alte domenii, fără nicio legătură cu transportul de persoane, impresia generală lăsată fiind aceea că se dorește doar obținerea unei aco- periri legale, organizarea ședințelor de atribuire nefiind dorită de niciun consiliu județean.
Documentațiile aprobate de con- siliile județene conțin studii de oportu- nitate sau de mobilitate care nu au nimic de a face cu perioada în care ne aflăm. Orice studiu de oportunitate întocmit în ultimele 20 de luni, dacă ar fi fost întocmit cu bună credință, ar fi trebuit să constate, fără echivoc, faptul că nu este oportun să se trans- forme un serviciu de transport comer- cial, care funcționează cu minime im- plicații bugetare din partea autorităților locale, într-un serviciu de transport public, dar și, mai mult decât acest fapt, că nu este oportun să se organi- zeze, în această perioadă, vreo ședin- ță de atribuire a contractelor de dele- gare de gestiune.
Modul în care unele consilii județene au înțeles să încheie, în luna noiembrie 2021, contracte de delegare de gestiune a serviciilor de transport județean de persoane, cu operatorii de transport deținători de licențe de traseu, nu face altceva decât să confirme haosul existent la nivel decizional.
În ceea ce privește studiile de mo- bilitate, este evident că ele nu pot avea nicio relevanță, în acest moment, ținând cont de restricțiile de circulație din ultimele 20 de luni, situație în care ne întrebăm cum s-a ajuns la valori estimate ale contractelor de sute de
decembrie 2021 ............................................................................................................................................ 57
 ACTUALITATE













































































   55   56   57   58   59