Page 17 - revista ZIUA CARGO
P. 17
foarte scăzut din România către țările Europei de Vest. Bineînțeles, tranzitul este exceptat de la aplicarea Directivei detașării.
Tot în același context, din 2 februa- rie, trecerea frontierei va trebui înregis- trată manual, prin introducerea simbo- lului țării, tocmai pentru a avea o evidență a perioadei petrecute de con- ducătorii auto pe teritoriul fiecărui stat. „Încă se poartă discuții tehnice vizavi de momentul din care se aplică deta- șarea. Atunci când trec șoferii frontie- ra, sau de la punctul de încărcare, până la punctul de descărcare? Este un aspect pe care CE trebuie să îl clarifice, înainte de aplicarea Directivei detașării.”
Pe de altă parte, autoritățile națio- nale nu au trimis, până acum, datele privind cerințele prevăzute în aceste reglementări către CE și ELA, infor- mații care ar trebui să fie disponibile pe platformă pentru transportatori, în limba fiecărui stat membru. „Aceste lucruri se vor întâmpla, probabil, pe ultima sută de metri și este foarte po- sibil să nu transmită, în timp util, datele toate statele membre.” Secretarul ge- neral UNTRR menționează că, în ciuda neclarităților, CE a arătat că nu se ia în considerare o posibilă amâ- nare a aplicării acestor prevederi.
Sistemul IMI,
încă o necunoscută
În mod normal, în platforma IMI ar trebui să funcționeze un portal electro- nic în care transportatorii își mențio- nează conducătorii auto. „CE a pre- cizat că această detașare poate fi făcută pe 6 luni. După care ar trebui să existe un calculator electronic pri- vind modul și sumele remunerațiilor naționale cu care ar trebui să fie plătit un astfel de conducător auto, în funcție de activitatea pe care o desfășoară pe teritoriul diferitelor state. În această privință, lucrurile nu sunt deloc clare. Nu știm cifre, nu știm nimic, în momen-
Radu Dinescu
tul actual, din partea statelor membre, și probabil că o să le știm în ultimul moment. Din păcate noi, în România, stăm un pic cu spatele la viitor, pentru că, în momentul de față, ne chinuim să ne clarificăm trecutul, cu cinci ani în urmă, în care autoritățile fiscale re- încadrează diurna ca venit de natură salarială. Iar, până când nu clarificăm acest aspect, ne va fi greu să ne ocu- păm de viitor.”
Există riscul să nu fie acceptată diurna?
„Depinde foarte mult de prevederile din legislația națională, vizavi de acest subiect”, comentează Radu Dinescu. „Din 2015, de când s-a aplicat legea MILOG în Germania, UNTRR a obținut un răspuns de la autoritatea vamală germană și de la Ministerul Finanțelor din Germania, în care se preciza că diurna este luată în considerare ca parte a salariului minim, într-o anumită pro- porție. Recent, am întâlnit cazuri în care firme din România s-au confruntat cu situația în care autoritatea vamală din Germania și-a exprimat rezerve privind considerarea diurnei ca parte a sala- riului minim.” Secretarul general UNTRR a explicat că trebuie să avem în vedere
faptul că vorbim despre două concepte diferite: salariu și remunerație. Iar remunerația înseamnă mai mult decât strict salariul. „Nu este vorba despre o problemă de «da» sau «nu». De exemplu, Bulgaria și-a dublat, recent, plafonul de diurnă și a spus că, prin această măsură, îndeplinește cerințele Directivei detașării”, a mai arătat el. Dar controlul va fi, în principal, determinat de autoritățile din statele Europei de Vest. „Nu cred că o să controleze Franța un camion înmatriculat în Germania. Toate aceste țări vor fi concentrate pe contro- lul transportatorilor din Europa de Est, cărora le este și dedicat acest Pachet de Mobilitate.”
Pregătiri
la nivel intern
În perspectiva intrării în vigoare a prevederilor privind detașarea, ISCTR a demarat un protocol, la nivel națio- nal, cu Inspectoratul Teritorial de Mun- că, acesta fiind de așteptat a se con- cretiza nu mai târziu de finele acestui an, în ceea ce privește accesul și inte- rogarea bazei de date REVISAL. „Vom avea un feedback real, prin conecta- rea la sistemul electronic gestionat de ITM, care va completa interogarea sistemului informatic al ARR, în care operatorii de transport își încarcă date- le despre conducătorii auto pe care îi au angajați. Totodată, vom colabora cu Autoritatea Europeană a Muncii (ELA), care va sprijini portalul IMI”, a precizat Mihai Alecu, președinte, in- spector de stat șef ISCTR.
De menționat că operatorii români care vor fi controlați în alte state mem- bre vor fi verificați, ulterior, de autori- tățile române, în cazul în care vor exis- ta solicitări și suspiciuni de încălcare a reglementărilor, platforma IMI jucând un rol central, în acest sens. „În situa- ția în care autorități din alte state mem- bre identifică și constată anumite pro- bleme, ne vom deplasa, la solicitarea lor, la sediul operatorilor și le vom
Licențiere pentru vehiculele mici, din mai
În luna mai, vor intra în vigoare prevederile legate de licențierea transportatorilor care operează vehicule între 2,5 și 3,5 t, pe transport internațional contra cost, cei care fac transport în cont propriu fiind exceptați. În acest context, toate cerințele de licențiere a companiilor mari se vor aplica și pentru aceste firme care operează vehicule mici, în condițiile în care pentru capacitatea financiară, cifrele sunt ceva mai reduse: 1.800 de euro pentru primul vehicul comercial utilizat și 900 de euro pentru fiecare vehicul suplimentar. Obligativitatea dotării cu tahografe de generația a doua se va aplica de la 1 iulie 2026, cel puțin conform regulamentului. În privința competenței profesionale, se precizează că statele membre pot decide să excepteze de la examinare managerii de transport care fac dovada că au condus în mod neîntrerupt, pentru o perioadă de 10 ani, înainte de data de
20 august 2020, o întreprindere de același tip.
„Statele membre au libertatea de a-și face niște reguli mai aspre sau mai rapide decât acest calendar. Nu cred că noi, în România, ar trebui să fim «mai catolici decât Papa» și să începem să le implementăm mai repede decât este prevăzut”, a opinat Radu Dinescu.
decembrie 2021 ............................................................................................................................................ 17
ACTUALITATE