Page 18 - revista ZIUA CARGO
P. 18
Fără probleme majore, la controlul întoarcerii acasă a șoferilor
Reglementările privind întoarcerea acasă a șoferilor, care au intrat în vigoare în prima etapă, nu au ridicat mari semne de întrebare în control, după ce Comisia Europeană a oferit o serie de precizări potrivit cărora conducătorii auto puteau opta, în acest sens. De altfel, s-au purtat discuții pe această temă, la care au participat reprezentanți ai autorităților naționale de control. „Și în trecut, atât CE, Eurocontrol, CORTE, cât și IRU au organizat videoconferințe, în care s-au purtat discuții pentru clarificarea anumitor reglementări cuprinse în Pachetul Mobilitate 1, iar la majoritatea acestor întâlniri au participat și reprezentanții din cadrul ISCTR. Ori de câte ori va fi cazul și vom fi invitați, vom fi prezenți, pentru a fi la curent cu discuțiile purtate și cu lămuririle și clarificările care se vor transmite”, a afirmat Mihai Alecu, inspector de stat șef ISCTR. El a precizat că atât în urma controalelor efectuate de inspectorii ISCTR, a discuțiilor purtate în cadrul întâlnirilor internaționale, cât și a schimbului de informații pe care îl avem cu celelalte state, nu au fost sesizate probleme majore în ceea ce privește respectarea elementelor cuprinse
în PM 1, care au intrat în vigoare până acum.
transmite, ulterior, situația de fapt și rezultatele controlului”, a arătat inspec- torul de stat șef ISCTR.
21 februarie
Obligația întoarcerii acasă a ca- mioanelor la 8 săptămâni intră în vi- goare în 21 februarie 2022, în același timp cu restricționarea de 4 zile pentru cabotaj (acea perioadă de cooling off). „De departe, cea mai contestată mă- sură din acest pachet de acte norma- tive este cea a întoarcerii camioanelor. Nu sunt multe prevederi ale unor acte normative europene care să fie con- testate în justiție, la Curtea Europea- nă, de 7 state membre din Europa Centrală și de Est și două organizații – UNTRR și o asociație din Belgia. În plus, alte două state susțin această abordare, chiar dacă nu sunt în pro- ces”, a arătat Radu Dinescu.
Din păcate, studiul Comisiei Euro- pene care estimează efecte negative privind poluarea din cauza acestei pre- vederi nu va produce efecte. Cel puțin, nu într-o primă fază.
„Atunci când a fost publicat studiul Comisiei Europene privind impactul PM 1, ne-au bucurat rezervele CE vizavi de întoarcerea camioanelor în țara de origine, instituția încercând să promoveze o propunere de act norma- tiv, în acest context. Dar nu avem aș- teptări foarte mari, pentru că răspunsul va veni tot din partea Parlamentului European, care a adoptat măsura. E greu de crezut că aceiași decidenți vor avea un punct de vedere funda- mental diferit, la doi ani după ce au stabilit aceste prevederi”, este de pă- rere Radu Dinescu.
Vehiculele licențiate în România se întorc la sediul din țară
„Vehiculele care se află la dispo- ziția întreprinderii și care sunt utilizate la activități de transport internațional
trebuie să se întoarcă la sediul opera- țional care este înscris pe licența co- munitară din statul membru respectiv. Dacă un operator român este autorizat de către România, licența comunitară are adresa din România, tot în Româ- nia trebuie să se întoarcă vehiculul”, a subliniat inspectorul de stat șef ISCTR.
În același context, secretarul ge- neral UNTRR a precizat că un răspuns similar a fost transmis recent și de Comisia Europeană.
Cum va fi tratat, însă, cazul în care aceeași companie are sediul central în București, de exemplu, și punct de lucru în Arad? „Atâta vreme cât punc- tul operațional este și licențiat, iar a- cest lucru este statuat în adresa men- ționată pe copia conformă a licenței comunitare, va fi îndeplinită această condiție, dacă vehiculul se oprește la Arad”, a explicat Mihai Alecu.
Cum va avea loc controlul?
„Pentru a verifica respectarea ce- rinței privind întoarcerea camioanelor, ISCTR va merge la sediul operatorilor de transport rutier, iar inspectorii vor verifica atât înregistrările tahograf, cât și documentele de transport CMR”, a menționat inspectorul de stat șef, adăugând că vor fi, de asemenea, si- tuații în care, în trafic, pot exista indicii sau constatări privind nerespectarea acestei cerințe, putându-se demara
controale la sediul operatorului. „În funcție și de eventualele clarificări sau practici pe care le vor transmite CE și autoritățile de control din celelalte state membre ale UE, urmează să stabilim exact cum vom proceda, în astfel de cazuri”, a mai spus el.
Sancțiuni avute în vedere
În situația în care camioanele nu se vor întoarce la sediul din țara de ori- gine, ISCTR va notifica operatorul de transport ca, în termen de 30 de zile, să îndeplinească această condiție. „În caz contrar, se va aplica măsura de suspendare a licenței comunitare”, a afirmat Mihai Alecu, adăugând că, în situația în care la sediul societății nu vor fi găsite documentele din care reie- se îndeplinirea condițiilor de acces la ocupația de operator de transport, sancțiunea este încadrată, în prezent, la categoria contravențiilor grave, cu amendă între 4.000 și 6.000 de lei. Bineînțeles, compania va fi notificată să pună la dispoziția Inspectoratului aceste documente, în termen de 30 de zile. „Poziția Ministerului Transpor- turilor este aceea de a susține industria românească a transporturilor și de a nu genera blocaje în activitatea cărău- șilor. Sper ca acest punct de vedere să fie transpus și în actul normativ, care va reglementa modul în care vor fi sancționate prevederile Pachetului Mobilitate 1, care intră în vigoare din 2022. Noi vom respecta întru totul le- gislația.”
Unde ne aflăm?
Din păcate, companiile românești de transport se află într-o situație foar- te delicată. „Inclusiv în studiul CE se arăta că doar această prevedere de întoarcere acasă a camionului va duce la o creștere a costurilor de până la 11.000 de euro per vehicul per an, în condițiile costurilor de acum un an, ceea ce înseamnă cu 10% mai mult”, a subliniat Radu Dinescu, în opinia căruia salvarea ar putea veni din par- tea Curții de Justiție a Uniunii Euro- pene. „Sunt mai multe state care vor cere suspendarea aplicării acestei pre-
18 ............................................................................................................................................ decembrie 2021
ACTUALITATE